måndag 1 oktober 2012

Heja, Heja!

Heja, Heja!
Jag var förtjust i Martina Haags förra bok Glada hälsningar från Missångersträsk som kom ut 2011. Den skulle kunna karaktäriseras som chicklit med djup och hade denna blogg existerat då hade jag gett den åtminstone 3 bokkarameller. 

Denna gång skriver hon om att springa. Vi får följa hur hon går från att springa ett fåtal meter till att springa maraton. Boken är skriven på ett inspirerande sätt som får mig att känna att jag också skulle kunna bli relativt bra på löpning om jag ger mig den på det.

Man känner igen Martina Haags krönikaskrivsätt i Heja, Heja! som karaktäriseras av att skildra vardagliga situationer på ett humoristiskt sätt som gemene man kan känna igen sig i. Det är precis detta som varit hennes framgångsrecept inte minst när hon skrivit om familjelivet. Men jag tycker inte det fungerar till fullo i Heja, Heja! som för övrigt inte är en krönikasamling. Hon ger läsaren förutsättningarna genom att brodera ut dråpliga vardagssituationer som hon varit med om som på ett eller annat sätt kan knytas till hennes löpträning, utan att det kommer mig riktigt nära.

Det hela är dock som vanligt väldigt snyggt paketerat, man ser på omslaget att det är en bok som Martina Haag skrivit, vilket jag i dagsläget tror är allt mer viktigt för författarnas varumärken.

Betyg: 2 karameller

Finns att köpa hos adlibris, bokus och cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar