söndag 28 oktober 2012

Torka aldrig tårar utan handskar 1. Kärleken

Omslagsbild: Torka aldrig tårar utan handskar: 1. Kärleken
Första boken av tre, utgiven på Norstedts.
Den här historien har nog nått ut till väldigt många människor i antingen romanform, TV-form eller både och. Jag tillhör skaran som ville läsa den bok som kommit ut innan jag tittade på TV-serien. Jag har även följt Jonas Gardell i otaliga intervjuer där han berättat om detta projekt. Jag berörs gång på gång. Av boken, av TV-serien, av det Jonas berättar.

Om nu någon missat så handlar denna historia om Rasmus som växt upp i Koppom i Värmland. Han har under sin uppväxt känt sig utanför och annorlunda. När han tagit studenten flyttar han till sin moster i Stockholm där han börjar plugga. Framför allt njuter han av att komma bort från det lilla samhället och kunna leva ut sin homosexualitet.

I Stockholm träffar han andra homosexuella, bland annat Benjamin. Benjamin är ett Jehovas vittne och har en utpräglat religiös uppväxt. Han ägnar mycket ledig tid till att gå runt och knacka dörr för att sprida Guds ord. Han inser att han är homosexuell och vet att det inte är förenligt med hans liv som det ser ut.

Detta är alltså den första boken av tre, med undertiteln Kärleken. Mycket tid ägnas åt att beskriva de olika karaktärerna. En hel del av det som denna bok handlar om ser man som tillbakablickar i TV-serien. Som Jonas själv sagt utgör romanerna en fördjupning av det som förmedlas i TV-serien, vilket är en självklarhet eftersom TV-serien endast är tre entimmes avsnitt. Jag tycker dock att det är syns att alla böcker inte kommit ut innan TV-serien sändes. 

Som en i mängden konstaterar jag att det här är en bok som berör. Naturligtvis kommer jag läsa de två ytterligare böckerna.

Betyg: 4 karameller

Tanken är att recensera böcker på denna blogg, men jag måste kommentera TV-serien ytterligare. Jag tycker man känner igen Jonas Gardells uttryck från De halvt dolda, dramaserien som visades 2009 på SVT som Jonas Gardell också skrivit manus till. Jag tycker speciellt mycket om avsnittsinramningen med en textslinga som reciteras. Detta förekommer både i De halvt dolda och i Torka aldrig tårar utan handskar. Jag har gråtit till båda serierna.

Boken finns att köpa hos adlibris, bokus och cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar