torsdag 25 oktober 2012

Hos doktorn

Denna barnbok som riktar sig till åldersgruppen 0-3 år
enligt Berghs förlag där den är utgiven är skriven av
Michael Escoffier och illustrerad av Matthieu Maudet.

Jag gläds över att min äldsta dotter som fyller fyra i början av nästa år börjar uppskatta mer avancerade böcker med lite mer text. Den typen av böcker har en tendens att bli mer givande för den läsande föräldern. Detta är dock inte en sådan bok. Denna bok kan även yngre barn ha tillräckligt mycket ro i kroppen för att sitta stilla och lyssna på.

Den handlar om några djur som går till doktorn. Doktorstemat är populärt hos barn, so far so good. Mer kan jag inte avslöja.

Det är ett bra tag sedan vi i familjen först kom i kontakt med denna bok, via biblioteket, och jag har varken förr eller senare läst en bok för denna åldersgrupp som överrumplar mig så som denna. Handlingen är totalt oförutsägbar, vilket är svårt att skapa dels med relativt få ord dels för att det är en barnbok för de yngsta vilket i de allra flesta fall brukar betyda ett visst upplägg, inte minst vad gäller lycklighetsnivån på slutet. Trots att illustrationerna är tydliga upptäckte vi mer efter hand. Jag rekommenderar den varmt till barn från ca 2 år.

Finns att köpa hos adlibris, bokus och cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar