onsdag 24 oktober 2012

Books & Dreams

Första numret av nya tidningen Books & Dreams.

När jag var på bokmässan i Göteborg för några veckor sedan marknadsfördes denna tidning som jag nämnde även igår, på bred front. Den stod fint uppställt vid kassan till billigt pris i adlibris monter och på annat håll fanns prenumerantjägare. Jag köpte ett lösnummer. Som omslaget visar intervjuas Andreas Lundstedt, Camilla Henemark och Tommy Körberg med anledning av deras nyligen utgivna självbiografier. En detalj som bidrar till tidningens trovärdighet (om man kan prata om en sådan) är att tidningens grundare Carina Nunstedt som är medförfattare till Camilla Henemarks bok intervjuat de två männen men inte Camilla, i tidningen.

Tidningen är matig. Jag uppskattar speciellt det långa porträttet av Harlan Coben samt den gedigna genomgången av höstens böcker (81 st som kortfattat beskrivs). Dessutom verkar det som ett återkommande inslag att man får en novell med varje nummer. I detta nummer medföljer en skriven av Jens Lapidus (novellen återfinns även i hans senaste bok novellsamlingen Mamma försökte) och i nästa nummer en novell skriven av David Nicholls. Den idén gillar jag.

Gillar tidningen så pass att jag försökte utnyttja ett prenumerationserbjudande, vilket tyvärr inte fungerade på hemsidan...

Jag blev också väldigt sugen att gå på bokeventet 21/11.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar