lördag 29 september 2012

Fallvatten

Fallvatten

Jag har inte läst något av Mikael Niemi tidigare. Han är mest känd för Populärmusik från Vittula som belönades med augustpriset för bästa skönlitterära bok år 2000. Niemi har bytt förlag och ligger nu på piratförlaget.

Fallvatten är en katastrofroman. Det har regnat massor och till slut brister dammarna vid Lule älv. Det får oerhörda konsekvenser när de väldiga vattenmassorna tränger fram. Man får följa flera människor, var de är när vattnet kommer, hur de påverkas och inte minst hur de agerar. Det blir tydligt att denna typ av extrem situation plockar fram människors egentliga natur. Antingen blir man självisk och går över lik för att rädda sitt eget skinn eller så gör man allt för att rädda medmänniskor i nöd.

Initialt kände jag att detta inte var min typ av bok, men i takt med att människorna porträtterades allt utförligare så växte historien. Oerhört bra skildringar av de olika människorna och deras kamp för överlevnad.

Det är dock en djupt obehaglig bok. Ögonblicken där människorna kämpar för sin överlevnad skildras på ett omfattande långt ifrån förskönande sätt. En episod i denna bok som inbegriper en mans ben är den äckligaste passage jag någonsin läst, och det är en komplimang till Niemi.

Betyg: 3 karameller

Finns att köpa hos adlibris, bokus och cdon.

1 kommentar:

  1. här går det undan! :-) i antal böcker/recensioner menar jag. kul att du "hittat"/startat en ny grej du gillar!

    SvaraRadera