tisdag 9 oktober 2012

Mina fräknar

Mina fräknar

Jag följer debutantbloggen och blev därigenom lockad till att läsa Sofia Hallbergs debutroman mina fräknar. Det är svårt att kortfattat beskriva denna mångfasetterade bok på ett rättvist sätt.

Den handlar om Karin som är 40 år. Hon känner att livet håller på att rinna henne mellan fingrarna. Karin ägnar en stor del av sin lediga tid åt att studera människor genom lägenhetsfönstret sittandes på en stol i köket. En dag ser hon bokstäver formade på huden bland sina fräknar, och att finna eventuella budskap genom att kombinera dessa bokstäver blir en uppgift hon lägger mycket tid och omsorg vid.

Det är uppenbart från början av boken att Karin inte är nöjd med sitt liv. Hon har inte det jobb hon skulle vilja ha och hon har inga barn vilket hon sörjer. Två stora saker som var och en för sig är tillräckligt stora för att rubba en människa ur fattningen. Men det kommer mera elände, och det är just det som gör att denna bok kryper in under huden. Den visar på hur snabbt livet kan ta nya vändningar, hela tiden, både positiva och negativa.

Hur ser livets spelregler ut? Ska man alltid agera? Vad får ickeagerandet för konsekvenser? Spännande frågeställningar som jag tycker mina fräknar väcker.

Förutom en bra och fängslande historia som inte går att förutse tycker jag språket har ett djup. Välformulerade livssanningar som "Det finns dagar då jag känner mig nästan som alla andra. Som vem som helst. Det är dagar då jag gör vardagssaker och har fullt upp. Tricket är att inte ha för mycket tid att tänka och känna efter."

Jag blir sugen på en karamell till av samma sort.

Betyg. 4 starka karameller

Finns att köpa hos adlibris, bokus och cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar