måndag 22 oktober 2012

Augustprisnomineringar 2012

Jag tittade på den direktsända presskonferensen från postmuseum där det nyss avslöjades vilka böcker som nominerades till årets Augustpris.

Nomineringar till årets svenska skönlitterära bok:
En storm kom från paradiset - Johannes Anyuru, Norstedts
Ingenbarnsland - Eija Hetekivi Olsson, Norstedts
Sång till den storm som ska komma - Peter Fröberg Idling, Natur & Kultur
Springa med åror - Cilla Naumann, Albert Bonniers Förlag
Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz - Göran Rosenberg, Albert Bonniers Förlag
Medealand och andra pjäser - Sara Stridsberg, Albert Bonniers Förlag


Nomineringar till årets svenska fackbok:
Det enda könet. Varför du är förförd av den ekonomiske mannen och hur det förstör ditt liv och världsekonomin - Katrine Kielos, Albert Bonniers förlag
Ur regnskogens skugga. Daniel Rolander och resan till Surinam - James Dobreff, Arne Jönsson, Helene Schmitz, Bokförlaget Max Ström
"Det står ett rum här och väntar på dig..." Berättelsen om Raoul Wallenberg - Ingrid Carlberg, Norstedts
Den amerikanska högern. Republikanernas revolution och USA:s framtid - Martin Gelin, Natur & Kultur
Jag är Zlatan Ibrahimovic. Min historia - Zlatan Ibrahimovic och David Lagercrantz, Albert Bonniers Förlag
Sanningens vägar. Anne Charlotte Lefflers liv och dikt - Monica Lauritzen, Albert Bonniers Förlag

Nomineringar till årets svenska barn- och ungdomsbok:
Only väg is upp - Emmy Abrahamson, Rabén & Sjögren
Jag blundar och önskar mig något - Moa-Lina Corall, Alfabeta
Jag älskar Manne - Pija Lindenbaum, Bonnier Carlsen
Elin under havet - Sofia Malmberg, Rabén & Sjögren
Jag är världen - Mårten Melin, Hegas
A B C å allt om D - Nina Ulmaja, Bonnier Carlsen

Bland vuxenböckerna kommer 3/12 nomineringar från Norstedts och hela 6/12 nomineringar från Albert Bonniers Förlag (storslam). Jag har med åren insett att förlagen faktiskt ger en fingervisning om vad man får för typ av bok, oftast i alla fall. Eller kanske mer korrekt sagt, vad man inte får. Det är naturligtvis inte konstigt att de stora förlagen som ger ut fler böcker dominerar i detta sammanhang, men ändå anmärkningsvärt med så få utstickare.

Största överraskningen tycker jag är att Zlatanboken som lästs av många och exponerats flitigt i media nominerats.

Man kan även gå in och rösta på vem som ska vinna lilla Augustpriset där bidragen skrivits av ungdomar mellan 16 och 20 år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar