tisdag 30 oktober 2012

Gideons ring

Omslagsbild: Gideons ring
Femte boken i Hammarbyserien, utgiven
på Norstedts.
Det här är den femte boken i Carin Gerhardsens deckarserie om Hammarbypolisen. När jag läste första boken marknadsfördes hennes böcker som en trilogi bestående av Pepparkakshuset, Mamma, pappa, barn och Vyssan lull. Därför blev jag oerhört förvånad när fjärde boken Helgonet (den bästa hittills enligt mig) kom förra året. Nu i efterhand har jag förstått att Carin som debuterade 1992 med På flykt undan tiden i jakt på bokkontrakt skrev tre böcker som hon sålde in tillsammans långt efter debuten. Ordfront gav sedan ut de tre första böckerna 2008-2010. Jag tycker det är tydligt hur dessa tre första böcker hänger samman, inte minst vad gäller poliskaraktärernas personliga utveckling.

De senaste två böckerna har givits ut på Norstedts, det vill säga Carin Gerhardsen har bytt förlag och fortsatt skriva på serien. Hon lyckas fortsätta hålla ihop böckerna med historier som löper genom flera böcker även om det inte känns riktigt lika utstakat och självklart som det gjorde i den begynnande trilogin.

I Gideons ring jagas en våldtäktsman. En ung kvinna har utsatts för detta brott och hittas därefter naken utanför pianostämmaren Gideons dörr. Utredningen försvåras av att hon initialt inte säger ett ord till vare sig polis eller familj. Gideon som är allmänt känd för att ha flickor och unga kvinnor springande hos sig går plötsligt inte heller att få tag på.

Komplexiteten i denna historia växer snabbt, och det tilltalar mig. Däremot tycker jag inte upplösningen är så elegant som man skulle önska. Det är väldigt mycket slump inblandat. Någon står utanför en dörr och hör saker som inte var ämnade för dennes öron, någon råkar ut för en sak som inte alls har med fallet att göra men som leder in utredningen på helt rätt väg och så vidare. Dessutom parallellhistorier som tar mycket plats.

Mina förväntningar var höga efter Helgonet, men Gideons ring når inte upp till den nivån utan ligger mer i linje med de tre första böckerna.

Betyg: 3 karameller

Finns att köpa hos adlibris, bokus och cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar