onsdag 28 november 2012

Som Zlatan fast bättre

Ungdomsbok utgiven på Hoi förlag.
Simon är 15 år, bor i Stockholm med sin pappa och lillebror. Han har flickvän och älskar att spela fotboll. På grund av faktorer som Simon inte kan påverka flyttar han med sin familj till Skåne. Uppbrottet ger dock Simon möjligheter, då han kommer in på ett fotbollsgymnasium. Träningen tar allt större plats i hans liv och på grund av en olycklig kommentar från hans tränare börjar han äta allt mindre.

Den här boken marknadsförs som en bok som handlar om ätstörningsproblematik hos killar, vilket den gör. Jag tycker dock man ska vara försiktig med att etikettera böcker. Den tar även upp andra viktiga ämnen, speciellt om man tänker på ungdomar som främsta målgrupp, som att förlora en förälder samt homosexualitet.

Till viss del engagerar boken. Den är lättläst och tydlig. Jag kan dock tycka att historien är väl tillrättalagd, jag associerar till läromedel. Trots att jag tidigare skrev att jag inte tycker om att stämpla böcker hade jag gärna vetat att detta är en ungdomsbok, det hade gett mig lite mer överseende med dess upplägg och karaktärsregister. Jag blev varse det först när jag i efterhand gick in på förlagets hemsida.

Boken är utgiven på Hoi (House of independents) förlag. Enligt förlagets hemsida är förlaget "för författare av författare". Författare kan investera i sin egen utgivning och får således mer av eventuell vinst. Andra författare som finns på Hoi förlag är till exempel Lars Rambe, Susanne Boll och Christian Wass.

Författaren Niclas Christoffer är även ståuppkomiker. Han har egen erfarenhet av matmissbruk.

Som Zlatan fast bättre finns att köpa på adlibris, bokus och cdon. Jag fick mitt exemplar via booked.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar