tisdag 6 november 2012

Felicia försvann

Agaat
Felicia Feldts oerhört omtalade roman
är utgiven på Weyler förlag.
Jag är lite sen på denna boll. Felicia Feldts bok som handlar om hennes uppväxtförhållanden och relationen till mamman (Anna Wahlgren) utkom i januari.

Det är en oerhört tragisk barndom Felicia berättar om. Moderns alkoholproblem, bestraffningar, hur barnen mobbades dagen innan sin födelsedag av familjen för att sedan kunna uppskatta födelsedagen extra mycket, sexuella utnyttjanden och det ständiga runtflyttandet.

Den handlar om en mamma som inte finns där för barnen på det sätt hon borde. En mamma, fyra pappor och nio barn. 

Inget barn ska behöva växa upp under de villkor som beskrivs i boken. Det som gör det hela än mer fasansfullt är att mamman som enligt romanen åsamkat sin dotter allt detta lidande är den erkända barnuppfostraren Anna Wahlgren. Hennes beteenden beskrivs långt ifrån smickrande och föredömliga i denna bok.

Man får dock inte glömma bort att detta är Felicias historia, oemotsagd. Boken är väldigt mörk men Felicia lyfter fram några enstaka saker hon tycker hennes mamma varit bra på och nämner även försoningsförsök. Man får dock bilden av att Anna Wahlgren förnekar det Felicia upplevt under uppväxten, saker har helt enkelt inte hänt, menar hon.

Jag är inte så förtjust i den fragmentariska stil författaren använder. Korta lösryckta episoder från förr och nu blandas på ett ostrukturerat sätt som inte tilltalar mig.

Vad som är intressant är att Anna Wahlgren nu kommit med en replik i ärendet. Sanning eller konsekvens som enligt hennes hemsida beskrivs på följande sätt:

"Jag har skrivit en bok som är ledsen och trött, men också heligt förbannad. Jag har gråtit floder sedan jag fick detta spjut av hat i hjärtat, mammahjärtat, det mest ömtåliga, men jag berättar allt. Sedan får folk tycka vad de vill, det kan jag inte påverka, men jag kan balansera."

Vidare skriver hon:

"Det blir inga fler offentliga framträdanden för min del. Man får helt enkelt betrakta mig som så död och begraven som jag blev i min dotters bok Felicia försvann. Min förhoppning är att Sanning eller konsekvens ska leda till seriösa diskussioner om annat och mycket mer än Anna Wahlgren. Det mesta finns där till underlag. "

Jag tycker det är lite underligt att hon på förhand fastslår att hon inte kommer kommentera det hela vidare. Vore intressant att läsa även denna bok som enligt hennes hemsida är 460 sidor tjock! mot Felicias som är 188 sidor.

Betyg på Felicia försvann: 3 karameller

Boken finns att köpa hos adlibris, bokus och cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar