söndag 9 december 2012

Vårens böcker 2013

Här finner jag mycket läsinspiration.
Jag har bläddrat igenom Svensk Bokhandels katalog över vårens böcker 2013. Att läsa om böcker inspirerar mig. Några titlar som lockar lite extra är:

Jag är den som skall komma - Johanna Nilsson
Jag tyckte oerhört mycket om Johannas sorgliga debut Hon går genom tavlan ut ur bilden som jag läste när jag gick på gymnasiet. Har sedan läst en del av henne men inte tyckt lika mycket om. Läste dock ganska nyligen Gå din väg men stanna som är en fortsättning på debuten och tyckte om den.
Utkommer i januari.

Du satt på Karlavagnen - Caroline Nylander
En debutant som skriver om en alkoholiserad pappa.
Utkommer i februari.

Saknade - Merethe Lindström
Jag har inte läst Dagar i tystnadens historia som hon fick Nordiska rådets litteraturpris för, men blir lite sugen även på den. Är nyfiken på denna nya som handlar om en barnpsykolog som hjälper andra föräldrar men som inte förstår sin egen dotter.
Utkommer i mars.

Var man - Torbjörn Flygt
Har inte läst något av denna Augustprisbelönade författare men är riktigt lockad nu. På Norstedts hemsida finns att läsa följande om boken "Vad är det att vara far? Att vara man? Och vad händer om någon hävdar sin rätt till det barn som du fostrat som ditt eget?".
Utkommer i april.

Kärleken är starkare än döden - Malin Sävstam
Har läst och gråtit till När livet stannar som handlar om hur hon förlorade sin man och två barn i tsunamin. Denna bok verkar handla om hur livet fortsatte.
Utkommer i april.

Davidsstjärnor - Kristina Ohlsson
Lyssnade på försommaren i ett svep på hennes fyra tidigare utgivna deckare och vill gärna läsa även denna bok som kommer i april.

Fjärilseffekten - Karin Alvtegen
Under en period i mitt liv var Karin en av mina absoluta favoritförfattare. Jag tyckte hon överraskade i sina spänningsromaner, lite ojämn kvalitet dock. Jag var inte särskilt förtjust i senaste En sannolik historia, men ser fram mot denna.
Utkommer i maj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar