torsdag 27 december 2012

Den sista myten

En bok jag gärna skulle vilja
ha i bokhyllan,
den finns dock bara som ebok.
Mitt Sigge-Eklund-läsprojekt går vidare. Efter Synantrop har jag nu läst Den sista myten, även den utgiven på Albert Bonniers förlag. Denna bok ligger mig närmre än Synantrop.

Den numer icke så produktive författaren blir en dag uppringd av en för honom okänd människa som undrar om han vill anta uppdraget att skriva en biografi om B. Författaren går med på det och får tillgång till B:s lägenhet. I den hittar han bland annat gamla dagböcker som leder honom till personer som han söker upp för att komma B närmre. 

Ramhandlingen säger dock inte särskilt mycket om bokens egentliga innehåll. Den handlar om jakten på livets sanningar. Om vad som är förutbestämt och vad vi kan påverka. Det handlar om film och dramaturgi. Jag minns hur Sigge i hans och Alex podcast en gång pratade om hur alla filmer dramaturgiskt på minutnivå är uppbyggda på samma sätt. Oerhört intressant. Följer våra liv också den typen av dramaturgi?

Tyvärr är Sigge Eklunds böcker slutsålda och förlaget har inte tryckt upp fler. Detta är annars en bok jag gärna skulle vilja ha och stryka under alla de bra och tänkvärda formuleringar som finns i den. Liksom i Synantrop är Sigge Eklund otroligt välformulerad. Det är en fröjd att läsa.

Mina tankar vandrar till Sofies Värld av Jostein Gaarder, en av de böcker som påverkat mig mest under mitt liv.

Tills vidare kan man köpa boken i e-format hos adlibris, bokus och cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar