söndag 18 november 2012

Storytel

Jag har tidigare i livet varit väldigt negativt inställd till ljudböcker. Det kändes inte som min grej. I många situationer föredrar jag än idag pappersböcker men framför allt två faktorer har fått mig att få en mycket mer positiv inställning till fenomenet ljudbok.

Det ena är att jag som småbarnsförälder inte hinner sitta ned och läsa så mycket som jag skulle vilja. Ljudboken som jag numer smidigt har med mig i mobilen kan jag lyssna på i bilen samt när jag pysslar med alla vardagliga måsten som matlagning, tvätt och disk. Ljudboken har fått mig att längta efter att vika tvätt.

Det andra är teknikutvecklingen. Att kunna lyssna på ljudbok i mobilen gör att jag inte är i behov av någon CD-spelare eller dator, boken finns alltid med. Dessutom är storytel en fantastisk ljudboksinstitution. De har ett stort utbud, inte minst av nyutkomna böcker. Det är inte särskilt dyrt (169kr/månad ger obegränsad lyssning, som priset på en nyutkommen bok i pappersform). Det är enkelt att aktivera offlineläge (det kan man max ha på fem böcker samtidigt, vilket i och för sig inte känns som ett hinder). Man kan enkelt skriva in ett kort omdöme om den bok man lyssnat på eller som potentiell lyssnare, läsa vad andra tycker om boken. Dessutom tycker jag om deras koncept att lyssnarna får vara med att regelbundet rösta fram vilka böcker man vill ha som ljudbok. Man kan också läsa in sitt eget röstprov och på det sättet kvala in som inläsare. Personligen skulle jag tycka det vore jättekul att få göra en sådan sak.

När man har ett abonnemang får man gratisböcker att dela ut. Är det någon av er som tittar in här som inte har testat storytel men är sugen på det, lämna en kommentar eller maila mig på bokkarameller@gmail.com så kan ni få ett presentkort på en gratisbok att lyssna på av mig. Först till kvarn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar