torsdag 8 november 2012

Evolutionen och jag kommer inte överens

73533652
Dessa betraktelser, eller
bekännelser som under-
titeln lyder, är utgiven
2010 på Atlantis bokförlag.
Både omslaget, titeln och vetskapen om att Fredrik Lindström brukar kunna uttrycka sig träffsäkert har lockat mig sedan denna bok kom ut 2010, så jag vet inte varför den inte tidigare avancerat från min mentala att-läsa-lista.

På förlagets hemsida beskrivs den bland annat som "samling kortprosa och dikter" alternativt "tankebok". Mest träffande tycker jag dock "en studie i skärningspunkten mellan vardagslivet och Darwins naturhistoriska principer" är. Den frasen är lika välformulerad som delar av innehållet.

Boken består av korta texter med igenkänningsfaktor likväl som texter av mer fliosofisk karaktär. Temat är evolution och innehållet fokuserat en kort stund åt gången, likt poesi. Personligen tycker jag formen är lite för svävande.

Man känner lite Ljust&Fräschtvibbar (både show och bok hade premiär 2011, dvs året efter denna bok) och jag som följt ganska mycket av det Fredrik Lindström gjort under senare år känner att vissa saker återanvänds. Som bäst tycker jag Fredrik Lindström är på scen. Svenskar är också människor! är till exempel den bästa scenföreställning jag någonsin sett.

Det finns några höjdpunkter i Evolutionen och jag är inte överens. Som när han reflekterar kring Maslows behovstrappa och en liknelse som innehåller en fodrad bävernylonoverall. Och inte minst när han undrar om kärlek egentligen inte är "förklädd egoism", för vi vill ju ha något tillbaka, vill vi inte?

Betyg: 3 karameller

Boken finns att köpa hos adlibris, bokus samt cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar