lördag 17 november 2012

En man som heter Ove

En man som heter Ove (inbunden)
Boken är utgiven på Forum bokförlag.
Fredrik Backman debuterar med två böcker i år. Dels En man som heter Ove dels Saker min son behöver veta om världen.

En man som heter Ove handlar om Ove som är 59 år och har bestämt sig för att ta livet av sig. På diverse dråpliga sätt hindras dock de försöken genom yttre störande faktorer. Från början verkar Ove vara en väldigt ensam person, kanske mycket på grund av sina fasta principer samt det snabba sätt på vilket han dömer människor.

Ove framstår som en bitter och enerverande person som lägger ner mycket tid på vardagsdetaljer som att hindra bilar från att köra in i bostadsområdet där han bor. Han är en typiskt jobbig granne och boken handlar mycket om hans relation till just grannarna.

Boken beskrivs av förlaget som "humoristisk" och "feelgood i samma anda som Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann". Jag har inte läst "hundraåringen" och blir inte särskilt sugen att göra det heller.

Jag tilltalas inte alls av tonen i En man som heter Ove. Det kryllar av ogreppbara liknelser och störande benämningar på personer som lufs och mähä. Den är tänkt att vara underfundig, men jag nappar inte utan tycker mycket känns larvigt, osannolikt och spektakulärt.

Det finns dock ett djup i historien, men jag tycker man når dit för sent och att det inte räcker för att väga upp resten av berättelsen.

Betyg: 2 karameller

Boken finns att köpa hos adlibris, bokus och cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar