onsdag 2 januari 2013

Kyssen

Första gången jag testar Novellixformatet, som jag tyckte om.
Jag har ett tag varit sugen både på att testa Novellix samt att läsa något av Merethe Lindström och nu slog jag två flugor i en smäll.

Novellix ger ut noveller styckvis i fickformat, enligt deras hemsida. Utgivningstakten är 4 noveller, 4 gånger om året. Jag fastnade dock speciellt för följande beskrivning, också hämtad från  Novellix hemsida "som en pixibok för vuxna".

Kyssen handlar om en kvinna som besöker en annan kvinna som har hand om katter som saknar hem, med eventuellt syfte att ta hand om en sådan. Kvinnan på besök inser att hon varit i kattkvinnans lägenhet tidigare, för många år sedan.

Jag gillade verkligen formen, att läsa en novell (det gör många av oss för sällan) i en lyxig förpackning. Jag är fortfarande sugen på att läsa mer av Merethe Lindström (som fick Nordiska Rådets litteraturpris 2012 för Dagar i tystnadens historia) i synnerhet något mer omfångsrikt.

Jag köpte ytterligare en novell samtidigt som denna och ska snart hugga in på den.

Kyssen finns till exempel att köpa hos adlibris, bokus och cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar