tisdag 11 september 2012

Kast med liten kniv

kastmedlitenkniv_inb_lowJag har följt Sara Kadefors från Sandor slash Ida (Augustprisad 2001 som bästa barn/ungdomsbok), Fågelbovägen 32 (2006) och senast Borta bäst (2009). Jag tycker alla har varit läsvärda men Kast med liten kniv är den som berört mig mest. Den handlar om Jonas som lever med fru och två barn. Han är en engagerad man och far som låter frun sova ut på helgerna och som tränar barnens hand- respektive fotbollslag. Men som i det verkliga livet är aldrig något perfekt.

Sara Kadefors skildrar väldigt skickligt hur små uttalanden som i stunden verkar tämligen harmlösa snabbt får konskekvenser. Jag tycker synd om och känner igen mig i Jonas som inte har så lätt för att spontant reagera verbalt. När han väl sagt något som han inser inte blev bra känner han sig tvungen att bygga vidare på det, och trasslar in sig fastän det känns som att han inte har något ont uppsåt.

Parallellt skildras Jonas uppväxt. Om jag ska säga något negativt så känns detta tema med tillbakablick med tidstypiska markeringar lite uttjatat. Men jag gillar ändå att ta del av Jonas uppväxt och man inser att historien upprepar sig. Jag önskar att Jonas fått lära sig att prata om det som känns jobbigt och inte sluta sig, då hade han troligtvis mått bättre som vuxen, vetat bättre hur han skulle hantera verkligheten. Det känns så nära, som att vi alla (känsliga människor) på grund av tillfälligheter skulle kunna bli en Jonas.

Betyg: 4 karameller

Finns att köpa hos adlibris, bokus och cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar