lördag 8 september 2012

Innan du dog

Innan du dog
Jag blev glad när jag hörde att systrarna Camilla Grebe och Åsa Träffs tredje bok var på väg. Jag tycker om att få följa psykologen Siri Bergmans liv. Innan första boken i systrarnas deckarsvit tar sin början har Siris man Stefan dött i en dykolycka vilket man senare misstänker är ett självmord. Detta präglar självklart Siri väldigt mycket som person och ger en sorglig botten för böckerna att vila mot, vilket jag tycker ger dem ett djup.

I denna bok knyts Stefantråden lite ihop genom att Siri bestämmer sig för att gå igenom några lådor fyllda med saker som tillhört honom. Bland annat ligger däri en dödsannons med ett namn Siri aldrig hört talas om. Namnet visar sig tillhöra en ungdomskompis till Stefan som blev mördad bara några månader innan Stefan dog. Siri börjar nysta i huruvida de forna kompisarnas död hänger samman och börjar fundera mycket över huruvida man till fullo kan känna en person man lever mycket nära.

Boken är spännande och speciellt en sak överraskar på ett sådant där härligt sätt som verkligen ger en känsla av att man som läsare känner att bladvändandet ger utdelning. Författarna använder ett lite filosofiskt språk som jag tilltalas av.

Camilla och Åsa lyckas återigen med att väva in Siri så pass i handlingen att det till slut är hon som står mitt i uppgörelsescenen, utan att det känns krystat. Jag längtar redan efter fler böcker om Siri och hoppas på att ramhandlingen kan fortsätta att kännas så äkta och nära som den gör och inte segla iväg vilket jag tycker fallet kan bli längre in i andra deckarserier.

Betyg: 4 karameller

Finns att köpa hos adlibris, bokus och cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar