fredag 28 december 2012

Odjuret

Odjuret

Jag har länge varit sugen på att läsa någon av Anders Roslund och Börge Hellströms böcker, men det har inte blivit av. Nu har deras första bok Odjuret blivit TV-film med Ola Rapace i huvudrollen. Den finns att se på SVTplay.

En pedofil rymmer från en fångtransport. Han hittar direkt ett nytt offer. En flicka lockas iväg från sitt dagis och hittas sedan död. Flickans pappa tycker polisarbetet går för långsamt och tar saken i egna händer. Han lyckas lista ut vart pedofilen håller sig gömd och är fast besluten att mörda denne. Den huvudsakliga handlingen utgörs inte av jakten på en mördare utan snarare att hitta svar på frågor som "Kan mord vara berättigat?"

Det är en djupt engagerande historia. Dels beror det på att ett oskyldigt barn är inblandat men också på grund av den övertygelse som den mördade flickans pappa handlar efter. Tvisten på slutet gör det hela än mer starkt.

Enligt författarnas hemsida verkar filmrättigheterna till ytterligare tre böcker vara sålda till SVT, vet dock inte om det betyder att filmatiseringar planeras eller genomförts.

3 kommentarer:

  1. kul, då kommer det som jag trodde sändas fler så småningom...
    om du ska läsa nån tyckte jag edward finnnigans upprättelse var bäst av de tre jag läst.

    SvaraRadera
  2. Har även hört att tre sekunder ska vara riktigt bra. Då har jag två förhandstips! Filmrättigheterna till tre sekunder verkar fö ha landat i USA enligt författarnas hemsida.

    SvaraRadera
  3. ja, har jag också hört, men inte läst (ännu)...

    SvaraRadera