torsdag 21 februari 2013

Någonstans inom oss

Omslagsbild: Någonstans inom oss
Senaste boken av filmaktuella
Kajsa Ingemarsson.
Enda sedan första boken jag läste av Kajsa Ingemarsson (Inte enklare än så) har jag gillat. Jag har läst det mesta och anser att höjdpunkten var Små citroner gula som precis i dagarna har haft premiär som film. Sedan finns det böcker jag tycker mindre om som Den ryske vännen samt Lyckans hjul. Många gånger tycker jag att omslagen var väldigt fina, med höjdpunkt denna gång.

Någonstans inom oss fångar mig direkt. Rebecka har bestämt sig för att ta livet av sig. Hon står på Fjällgatan i Stockholm och ska hoppa. Så långt känns upplägget som en succé. Efter sig lämnar hon maken Micke som hon älskade på sitt sätt samt arbetet som kommit att bli hennes allt. För människorna som är kvar ter sig detta oförklarligt, den perfekta kvinnan som hade allt, vad fattades henne i livet? Så långt fortfarande lovande intrig.

Men. Boken handlar om hur Rebecka efter sin död blir en ängel som osynlig kan röra sig i den värld hon valt att lämna. Hon träffar andra "själar" som också lever i detta mellanland och har samma förmåga. Samtidigt får vi även följa människor som finns kvar som bland andra Micke och Rebeckas syster, ur deras perspektiv. Jag känner mig lite skeptisk till detta upplägg främst eftersom det känns konstlat, även om tanken är fin.

Boken finns i pocket och kan köpas hos adlibris, bokus och cdon. Den inbundna versionen finns dock med på årets bokrea.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar